Die Luyden van 't Hooge Veene


In het nieuws 2007

Wat in de media te lezen viel over Die Luyden van't Hooge Veene:

Tongstrelende ervaring in Museum De 5000 Morgen

Kerstmarkt te Wezup

Recept voor uien soppe

Overdracht eerste vaatje middeleeuws bier

Intocht Bontekoe in Hoogeveen!

Kunst in de kerk: Luyden in actie

Middeleeuws Gruitbier brouwen

Schulte op werkbezoek

Luyden op expeditie

In de regen voor Sint Michaël

Luyden op pad

Marije gevonden en gebleven

Hagepreek in Schoonoord

Felicitaties aan de nieuwe burgemeester

Hagepreek in Schoonoord

Eerste bewoners van Hoogeveen eindelijk bekend!

Bierproeverij: 17e eeuws bier op Stokleggingsdag

16 juni Stokleggingsdag in Hoogeveen

De Luyden en het Orakel van Nehalennia

Levende geschiedenisgroep uit Hoogeveen heeft eigen website

Springlevend verleden tijdens museumweekend

Museumweekend 14 en 15 april 2007

Kleintje kunst en museum in kerstsfeer

Verhalenverteller bij Speel-O-Theek Hoogeveen

Naar nieuws uit 2017

Naar nieuws uit 2016

Naar nieuws uit 2013

Naar nieuws uit 2012

Naar nieuws uit 2011

Naar nieuws uit 2010

Naar nieuws uit 2009

Naar nieuws uit 2008


Tongstrelende ervaring in Museum De 5000 Morgen

zaterdag 22 december 2007

Een bijzonder moment, vrijdag 21 december jl. in het Museum de 5000 Morgen te Hoogeveen. Maandenlang hadden ze er aan gewerkt en gewacht, de leden van "Die Luyden van 't Hooge Veene", die onder leiding van brouwer Homme de Vries wat bijzonders aan het maken waren. Volgens middeleeuws recept EN middeleeuwse methode werd er gruitbier gebrouwen. Even na half 8 kon Homme zijn biertje presenteren. Na inleidende woorden ging een proefglas over naar Hennie Heinsman.
Heinsman is 130 kilo bierplezier, zoals hij zelf zegt. Hij is tevens een van de topmensen van Grolsch, een brouwerij die zijn wortels laat teruggaan tot in de 17e eeuw. De tijd van Die Luyden. Heinsman gaf een kleine geschiedenis van het bier in het algemeen en dat in Nederland in het bijzonder. En toen ging het gebeuren. De eerste slok werd genomen. Op de foto de blij verraste blik nadat die eerste slok in de keel was verdwenen. Een bijzonder fruitig, fris biertje, dat hem herinnerde aan het Belgische Geuzebier. Daarna ging de tap open voor de rest van het toegestroomde publiek.

Johannes Vondeling
Johannes Vondeling, meester van het vuur

Die avond waren er pakweg 150 bezoekers in het museum, die genoten van de kleding en de rollen van het 17e eeuwse gezelschap, griezelden bij een vuurspuwende nieuweling (Johannes Vondeling) en op zoek gingen naar de middeleeuwse bier-ervaring. Pakweg 100 mensen mogen zich na deze avond gelukkig noemen origineel middeleeuws bier geproefd te hebben. Een unieke ervaring. Het is maar de vraag wanneer het weer voor zal komen, dat bier op de oude wijze gebrouwen zal worden: oud recept, in de open lucht, op open vuur.
Voor "Die Luyden" is het een mooie opsteker en een aanzet voor nieuwe uitdagingen.
Er is nog genoeg te proeven, wat tot op heden alleen op papier bekend is...
dhr. Heinsman
dhr. H. Heinsman proeft het gruitbier
       Proost
dhr. Heinsman en brouwer Homme
toasten op het resultaat

naar boven

Kerstmarkt te Wezup

zaterdag 8 december 2007

Wat hebben "Die Luyden" met kerstfeest? Nou, ieder zijn of haar verhaal zal weer anders zijn, maar het is een mooie gelegenheid om je als groep onder de mensen te begeven.
We waren ingehuurd door het grote kerstmarktgebeuren in Wezup. Vooraf maakten we een flinke lading soppe. Wat soppe is? Dat wisten we zelf van te voren ook niet, maar Marga vond een oud recept dat proefondervindelijk uitgewerkt werd in een hedendaagse uitvoering. Zie verderop in het nieuws voor het complete recept.

Henk, Marga en Albert c.a. Pieter, Merrichje en Peter gingen aan het kokkerellen en toen we deze zaterdag afreisden naar Wezup hadden we drie walmende prakken achterin de auto's.
Er was voor ons geen plek in de herberg, maar we hadden een kapschuur die we enigszins in probeerden te richten. We hadden genoeg spul om er wat gezelligs van te maken. Geen open vuur helaas, dus opwarmen op een gaspit, en uiteindelijk moesten zelfs de onschuldige kaarsjes nog uit.
Onze soppe werd de tophit van Wezup. Veel anders was er ook niet te eten, behalve de bekende poffertjes, snert en bruine bonen, waarvan wij het laatste in onze tijd nog niet kenden. Pieter schepte onze soppe uit tot de laatste kwak uit onze grote kookpot verdwenen was, en het publiek genoot ervan. Sterker nog: het was gewoon lekker eten! Van uitgebreid uitserveren en mooi ogen had men in de voorbije eeuwen niet gehoord, maar van lekker eten wel. Soppe valt in die categorie. Wat het ook wordt als we weer gaan koken, soppe staat voorlopig op nr. 1 op onze eet-top-5.

Roelofje Geers bracht tasjes en heideboenders aan de man. Peter van Pesse had pelgrimshoorns en –schelpen. Pieter en Peter traden op als ordedienst, want Wezup was niet voorbereid op zoveel gasten. Geen enkele huishouden die blijkbaar bereid was om weerbare mannen te leveren – of ze wisten niet meer wat dat was – dus namen wij deze taak op ons. Was wel makkelijk, als je toch rond wilde kijken, want iedereen liet je direct naar binnen en je kon overal met je neus bovenop. Merrichje trachtte de kerels de kop op hol te jagen. Ja, en dat terwijl er ook nog kinderen bij waren.
Marrijgie lag namelijk lekker stil in de grote oogstmand. Het kind kreeg haar aandacht wel en zorgde zelfs nog voor een drama: een meisje was er volledig van overtuigd dat dit haar pop was, dat daar in de oogstmand lag. Een vader moest uiteindelijk met een gillend en gierend kind op de schouders een heftigd geëmotioneerde kleuter afvoeren. Tja, en wij maar vertellen dat het een vondelingetje was, die Marrijgie, en zou die kleuter haar nu herkend hebben als haar zusje? Wie weet.

Overigens was er ook een oudere vrouw die eerlijk toegaf dat ze de moeder was, al leek ons dat biologisch gezien niet helemaal mogelijk. Ach, er zijn ook al honderden kerels die de moord op Kennedy opgebiecht hebben, dus dit zal wel net zo'n geval zijn. Voor één onzer was het echter een zeer emotioneel moment.
We hadden Johannes Vondeling vandaag ook bij ons. Johannes werd door de oudere dame eveneens als haar kind herkend. Zoon sloot moeder in de armen, en moeder liep weer flink door, want ze moest hem niet meer, zei ze. Dat doet zeer.
Wij zullen dus wel voor Johannes moeten blijven zorgen, al kan die ook goed voor zichzelf zorgen. Als het hem uitkomt spuugt ie vuur, die Johannes. Daarvan gaf hij een paar indrukwekkende demonstraties. Tot het moment dat de vlam terugsloeg. Scheren is wat pijnlijk geworden, maar veel haar stond er toen ook al niet meer op die kin.

Een geslaagd maar zeer koud samenzijn, daar in Wezup. Geslaagd, ook volgens de organisatie. Volgend jaar weer, is hun indruk. Geen gek idee, volgend jaar weer bekijken. En proeven en ruiken en koken...

naar boven

Recept voor uien soppe

Zoals gemaakt voor de kerstmarkt te Wezup op zaterdag 8 december 2007

Kooktijd ongeveer 1 uur, voorbereiding circa 15 minuten

Ingrediënten:
· 500 gram uien
· 3 kwart brood, alleen de korsten*
· 1 fles trappisten bier, liefst donker (geen pilsener bier gebruiken!)
· wat gemberpoeder
· redelijk wat suiker
· veel boter om te bakken
· en een scheutje wijnazijn, niet te veel

*Omdat men vroeger steviger brood gebruikte dan tegenwoordig, kan men beter brood nemen dat een dag oud is. Gebruik hiervan alleen de korsten.

Werkwijze:
Snijdt de uien in ringen en fruit ze in de boter. Als ze goudgeel zijn, de korsten van het brood er bij doen en even laten bakken.
Voeg dan het azijn, het bier, de suiker en het gemberpoeder toe.
Dit geheel laten koken tot het een mooie dikke brij gaat worden.
Voeg naar smaak eventueel nog wat suiker of gemberpoeder toe. Als de brij te dik wordt, kunt u eventueel nog wat water toevoegen. Let op; het moet geen soep worden, maar een stevige brij!

Deze soppe wordt gegeten door er zuurdesem roggebrood in te dopen. Bestek is niet nodig.
Zuurdesem roggebrood is verkrijgbaar bij de natuurvoedingswinkel.

Het originele recept uit:

Cockboeck (Carolus Battus, Dordrecht 1593):

Om een ajuynsoppe te maken.
Neemt ajuyn, snijt die in schijven ende roost hem in olye met de corsten van de brooden. Als dit nu wat gesoden heeft, so doet er wat azijns by, wat byers, wat suyckers ende wat gengeberpoeder. Laet dit tesamen sieden totdat het begint dick te werden ende alsdan in de schotel ghedaen ende gegeten.

naar boven

Overdracht eerste vaatje middeleeuws bier

zaterdag 24 november 2007

De bevolking van Hoogeveen keek zijn ogen uit, toen zaterdag 24 november jl. een open wagen met een bont gezelschap 17e-eeuwers Hoogeveen binnenreed.
Schipper Bontekoe kwam met zijn 'journael' uit 1648 onder de arm de première van 'zijn' film bijwonen.

Midden op de Hoofdstraat hield het gezelschap halt. Er was eerst nog een ander officieel moment.
Sinds enige weken is er een uniek experiment gaande in Hoogeveen.
Op volledig middeleeuwse wijze en volgens volledig middeleeuws recept wordt er bier gebrouwen.

overdracht
Homme kijkt verbaasd de Hoofdstraat rond,
de wereld is totaal veranderd.
Pieter heeft alleen oog voor het bier...
Als uit het niets dook de middeleeuwse brouwer Homme de Vries op op de Hoofdstraat. Hij was op zoek naar Pieter Lacourt, de 17e eeuwse herbergier van Den Claerenbergh. Dat was de door de Van Echtens gestichtte kroeg anex bordeel, die stond waar we nu naar het Raadhuis gaan. Toen het vaatje officieel van Homme naar Pieter overging werden er vele eeuwen overbrugd.

Op 21 december kan het publiek nog veel meer eeuwen ineens overbruggen. Dan kan er namelijk geproefd worden in het Museum de 5000 Morgen, waar Pieter Lacourt 's avonds vanaf 19.00 uur zijn tap open heeft. Alleen om te proeven...
Overigens is dit echt een uniek experiment. Er werd wel eens eerder bier gemaakt volgens oud recept, maar voor zover bekend nooit meer op de oude manier, met open vuur, in de rook, met handgewreven kruiden.

Kijk voor meer ook onder 'foto's middeleeuwen'.

naar boven

Intocht Bontekoe in Hoogeveen!

zaterdag 24 november 2007

De film "De scheepsjongens van Bontekoe" krijgt een exclusieve Hoogeveense première, waar niemand die middag in Hoogeveen omheen kan. Dit dankzij een samenwerkingsproject van het Luxor Theater, de Hoogeveense Speelotheek en de levende geschiedenis groep "Die Luyden van ’t Hooge Veene".

Wat gebeurt er die dag in Hoogeveen?
We kennen natuurlijk allemaal wel wat van dat verhaal van die scheepsjongens van Bontekoe. Het jeugdboek van Johan Fabricius uit 1923 is een van de meest gelezen jeugdboeken van Nederland. Het boek is gemaakt met behulp van het echte scheepsjournaal, het dagboek laten we maar zeggen, van schipper Bontekoe. Dat gaat over een reis uit de jaren 1618-1625. Die schipper zien we dan ook uitgebeeld in de film. Met al zijn scheepsjongens en de mysterieuze Dolimah.
Het eerste boek, het dagboek, verscheen in 1648. Op zaterdag 24 november a.s. zal de oude schipper Bontekoe naar Hoogeveen komen. Hij is net als alle andere hoofdrolspelers uit de film 25 jaar ouder geworden, wel flink veranderd natuurlijk, maar kan nog volop vertellen over zijn belevenissen en reizen in vreemde verten. Dolimah is natuurlijk ook stukken ouder geworden. Zij zal er ook zijn. Net als zeker een van de scheepsjongens, inmiddels ook een volwassen kerel.

Bontekoe
Een portret van Bontekoe in zijn jonge jaren. Hoogeveen ontvangt de oude Bontekoe met zijn in 1648 nieuw uitgegeven boek
Schipper Bontekoe en zijn bonte 17e eeuwse gezelschap arriveert om 14.00 uur bij het Kruis, aan de zuidzijde van de Hoofdstraat.

Op een open wagen wordt het gezelschap door de Hoofdstraat geleid, en iedereen die wil mag er natuurlijk achteraan. De wagen wordt onder meer bewaakt door Pieter Lacourt, een van de commandanten van Hoogeveens "Weerbare Mannen", de schutterij uit 1648. Hij was tevens herbergier in Hoogeveen.

Volgens authentiek middeleeuws recept werd onlangs een verdwenen biersoort opnieuw gebrouwen. Pieter Lacourt krijgt een vaatje overhandigd, waaruit 21 december aanstaande geproefd kan worden. Het Museum de 5000 Morgen houdt dan open avond.

Om 14.45 uur arriveert de stoet bij het Luxor Theater, waar een groots ontvangst wacht. Schipper Bontekoe zal met een gedicht uit zijn dagboek de film aankondigen. In de pauze is zijn hele gezelschap te bewonderen.

Schipper Bontekoe heeft ook een eeuwenoud geheim vaatje met toverdrank meegenomen, dat hij zal overhandigen aan de Speelotheek van Hoogeveen. Wie dat mee wil maken kan dan een kaartje kopen, maar je kunt natuurlijk beter vooraf reserveren!

In het Luxor Theater wacht alle aanwezigen tevens een verrassing van de Speelotheek. Dolimah heeft voor iedereen een verrassing, en een uitnodiging. Er is namelijk groot feest op de Hoogeveense Speelotheek (gevestigd aan het Beukemaplein).
Op 14 december komt er namelijk een verhalenverteller, die de aanwezigen mee zal nemen op een verhaal-reis met grote avonturen. Misschien wordt het weer de oude schipper Bontekoe... In ieder geval zal dan ook het geheim van het vaatje toverdrank bekend worden, want iedereen die wil mag eruit drinken. De Speelotheek organiseert ook weer een Sinterklaasactie, dus daar gaat vast ook weer wat bijzonders mee gebeuren...

naar boven

Kunst in de kerk: Luyden in actie

zondag 4 november 2007

aakhoorn
Peter was weer eens op stap geweest. Hij kwam terug met een heel stel Aakhoorns (zie foto), pelgrimshoorns van gebakken klei. Zaterdag 3 en zondag 4 november had hij ze bij zich, in de Kerkboerderij, tijdens "Kunst in de kerk".
Geloven of niet, het blijft handel. Diverse kunstenaars en kunstenaressen toonden er zaterdag en zondag hun werk.
In de loop van de zaterdag bleek ook Mechteld van Oostering gearriveerd te zijn. In een ander leven kunstenares, en hier vooruitkijkend naar wat ze 900 jaar later voor mooie dingen zou gaan maken.
Peter verrichtte zijn eerste wonder, maar wat wil je ook met Corneliuswater. Mechteld had haar voet flink bezeerd. Een flinke scheut Corneliuswater - later weer aangevuld uit de kraan - en je hoorde haar zondag niet meer klagen.

Marrijgie lag het hele weekend stil in een grote oogstmand. Ze maakte deel uit van een allegorie op het leven. Prachtige verhalen, moet ze gedacht hebben, maar ik zeg lekker niets. Toen iemand vroeg of ze wel gedoopt was, tja, toen moest Peter wel. Dat wist ie niet. Een vondeling, tja, waarschijnlijk niet, maar vertel een dominee het hele verhaal maar eens, krijg je vragen als: waarom heb je dat kind nog niet bij de regenten van het weeshuis gebracht, of nog veel erger. Een noodsituatie, dacht Peter, en met de historische woorden: "Marrijgie, ie mut er maor an geleuven!" kreeg ze ter plekke de nooddoop. Het was toch in een kerk, niet?

Die zaterdag bleek er nog veel meer te gebeuren. Een onbekende arbeider meldde zich. Ging met Mechteld en Peter op stap in de kerk. Het blijkt een nazaat te zijn van het volk Israël, die zich - los van hand en spandiensten - in leven houdt met het verkopen van textiel en andere negotie. Een 'lappiesjeude' zeiden ze vroeger. Helaas, geen foto's. Komen nog wel, als ie goed in de kleren zit.

Die zondagmiddag verschenen onze andere arbeider, Willem, nuchter als altijd in alle dingen die hij zei en in nog meer in wat hij verzweeg. Het blijft een gedweeë arbeider.
Pieter Lacourt meldde zich. Roelofje Geerts en haar handel. Merrichje Jans van de Swarte van Swol... Alle geklede Luyden gaven een modeshow, uitleg, noem maar op, als afsluiting van het project Kunst in de Kerk.

Mooie Kuunsten, zul een nuchtere Drent zeggen. Jazeker, moooi...

naar boven

Middeleeuws Gruitbier brouwen

zaterdag 20 oktober 2007

brouwer en gezel
De Middeleeuwse Luyden kwamen bijeen bij Meesterbrouwer Homme om hem te assisteren (lees: het zware werk doen) bij het ambachtelijk brouwen van een echt gruitbier.
En dat op dezelfde manier zoals dat in de middeleeuwen werd gedaan!

Tot circa 1450 brouwde men bier met gruit i.p.v. met hop. Dit gruit mocht alleen door de gruithuizen worden geleverd, wat in feite een belastingregel was, want op de gruit hief men accijns.
In deze tijd had de Landschap Drenthe twee gruithuizen, een te Roden en een te Ruinen. Zodat alleen in deze plaatsen officiële brouwerijen waren, die brouwden voor de handel. Wel brouwde iedere boer op zijn erf (de vaelt) voor eigen gebruik zijn bier.
Gruit is een mengsel van diverse kruiden, waarvan Gagel, duizendblad, en moerasrozemarijn vaste bestanddelen waren, aangevuld met regionale kruiden, of als de beurs het toeliet, specerijen die via de zijderoute werden aangevoerd.
In verband met de voedselveiligheid moesten Die Luyden het recept iets aanpassen, maar dit gaf de brouwer de mogelijkheid een regionale toets toe te passen…

borrelend brouwsel
Bijzonder aan het middeleeuwse bier is verder dat alle ingrediënten samen in een koperen ketel op het vuur worden verwarmd, en gekookt. Hierdoor ontstaat een brei vergelijkbaar met havermoutse pap.
Tegenwoordig wordt het graanmengsel met water verwarmd en dan gefilterd. Pas daarna wordt de gefilterde vloeistof gekookt, wat een veel zuiverder, helderder, en makkelijker te verwerken resultaat geeft.
Ondanks de lastig af te tappen drabbige vloeistof, en de prikkende ogen, door het langdurig koken op een open houtvuur, begint het inmiddels gistende nat nu zo waar al iets naar bier te ruiken.

Op 21 december, tijdens de openstelling van het museum in kerstsfeer hopen we u het bier te kunnen laten proeven.
Kijk op de website van Museum De 5000 Morgen voor meer informatie over het museum in kerstsfeer.
Als het gistings- en rijpingsproces afgerond is, en de resultaten verwerkt zijn, volgt daar ook in het Digitaal Geschiedenisboek van Hoogeveen een verslag met verantwoording.
En kijk op onze eigen middeleeuwse foto afdeling voor een fotoreportage van dit bijzondere experiment!

naar boven

Schulte op werkbezoek

maandag 15 oktober 2007

Lucas Steenbergen had de trammelant van 1637 over het greppels graven nog helemaal op zijn netvlies staan, toen hij 15 oktober 2007 richting Moscou vertrok.
Maar wat was het daar sindsdien veranderd!
Een inmiddels 50-jarige plattelandsvrouwen vereniging met 25 geinteresseerde dames hoorde van de oudste geschiedenis van hun gebied. Van de Burmania's, van hoe de Van Echtens de venen overnamen voor de Compagnie van de 5000 Morgen, van de vele ruzies over de venen en ook van die ene Van Echten die voor het gemak de hele geschiedenis maar even naar zijn hand zette. Het verhaal werd er daardoor wel simpeler op, maar o wat was er wat geschiedenis door weggepoetst.

Schulte Steenbergen had zijn dochter Marrije meegenomen. Je moet was als je vrouw in de kraam gebleven is. Die Marrije werd geknuffeld door de dames.
Een van hen portretteerde de schulte, met het Landrecht in handen.

Overigens stond de schulte er uiteindelijk heel wat anders gekleed bij. Ze vroegen hem niet het hemd van het g... maar dat was dan ook het enige wat aanbleef.
Nou ja, bijna...

naar boven

Luyden op expeditie

zondag 30 september 2007

De LPLG hield een jaarlijks toogweekend, dit keer in Liempden, Brabant, en ja, dat was niet naast de deur. Zelfs Truus - geen lid maar getrouwd met Tom Tom of daar weer een dochter van - wist ons op een gegeven moment niet goed te vertellen hoe we rijden moesten.
De laarzen konden achterin de auto blijven, want bij aankomst bleek het goed weer en weinig blubber.
Over onze speurtocht naar 17e eeuwse collegae kunnen we kort zijn. Die waren er bijna niet.
Er werd nog wel door derden gewezen op twee opzichtig geklede mensen, een dame en een heer, die erbij liepen alsof ze van het Franse Hof afkomstig waren, maar we konden er met de beste wil van de wereld geen vergelijkbare trekken in ontdekken met de wereld waar wij ons in verdiepten.

Genoeg andere zaken te vinden. Genoeg om inkopen te doen.
Een trapper uit 1780 die niet toevallig een naam had aangemeten die vertaald "grote broek" was, had een hele serie ketels voor zijn handelstent staan.
Met prijskaartjes. Maar ja, we waren niet bij de Hema en Lucas handelt zo dat de verkoper uiteindelijk blij is dat hij zijn spul kwijt is, dus voor een schappelijke prijs ging de ketel mee op de terugkocht.
Al voor we het terrein af waren hadden we hem met 50% winst kunnen verkopen, maar vindt maar eens zo'n pan weer. Pieter kan er in de Herberg soep mee koken.

trapper uit 1780

Overigens kwamen we er ook achter dat de Oudtestamentische profeten een vrouwelijke opvolgster hadden gevonden in het Brabantse, want wie daar geen tegenspraak dulde en zich bijna beriep op absolute kennis, was een dame die vertelde dat Drenthe tot voor 70 jaar nog in de Middeleeuwen leefde(!) en geel echt geen kleur was van hoeren in middeleeuwen. Dat leek allemaal zo op schilderijen.
Merrichje, onze eigen kamernymph was ook niet van kennis ontbloot - sorry voor de woordspeling, floept er zo uit - en stapte na enige poging tot bijsturing richting elders.
Zelden vonden we zoveel gebrek aan kennis, en zoveel mythologie over ons eigen Drentse verleden bij elkaar.

Mythologie wordt trouwens wel meer gekweekt.
Vrouwen in mannenrollen, terwijl ze nog op en top vrouwelijk leken. Hoe vaak kwam dat voor in vorige eeuwen?
We besloten als Luyden ter plekke dat bij ons vrouwen in mannenrollen en omgekeerd alleen van harte welkom zijn als ze zich verdiepen in het verschijnsel travestie of aanverwant, en dan ook zich volledig mannelijk of vrouwelijk gaan gedragen.
Zoals het feitelijk was.

We leerden veel vandaag.
Ook dat de grenzen van wat feitelijk was en door de LPLG wordt toegestaan een heel eind uit elkaar liggen.
Wilt u alle voorbeelden?
Toe, laat ons niet nog een avond janken. Laat ons niet nog een boek schrijven dat niemand schijnt te willen lezen.
Eén voorbeeld: wij maar wikken en wegen of we wel klompen kunnen laten dragen in de 17e eeuw. Ja zeggen we uiteindelijk, maar wel met punten, want de oudste van die vorm zijn al in 1550 door Pieter Breughel geschilderd.
Ach, waar doen we moeilijk over.
De LPLG laat zeker vier 15e eeuwse soldaten op kompen vechten. Zonder punten, ook dat nog.
Na-oorlogs 20ste eeuws schoeisel onder 15e eeuwse soldaten. En had die ene SS'er die we zagen passeren wel een gestolen fiets?

naar boven

In de regen voor Sint Michaël

zaterdag 29 september 2007

Zaterdag 29 september was het de naamdag van Sint Michael.
Dit was reden voor Levende Stadgeschiedenis Zwolle om de Sint Michaëlsomgang - voor het laatst gehouden in 1673 - weer in ere te herstellen.
Ook wij waren uitgenodigd. Met name de middeleeuwse afdeling was van de partij.

Het weer zat niet echt mee.
's Morgens in de auto regende het al en eigenlijk is het de hele dag niet meer droog geweest. En dat is geen pretje met al die linnen en wollen kleding die we dragen.
We, dat waren in dit geval, Clothilde van Ruynen, Mechteld van de Oostering, Peter van Pesse en Pieter leCourt.
Mechteld was blij dat ze haar cape op tijd had klaargekregen, want zonder cape was het geen doen geweest.
Clothilde had voor de gelegenheid toch maar de cape van Roelofje Geerts uit de kast getrokken. Misschien niet helemaal tijdseigen, maar om nu met een paraplu rond te gaan lopen... foei! En we zagen nogal wat parapluen, zo links en rechts. Geen gezicht.

Gezien de weersomstandigheden had de organisatie besloten om de tent maar niet op te bouwen.
Het gevolg was dat iedereen onder de cascades van het gemeentehuis in Zwolle een goed heenkomen zocht.
Om half twaalf kon er dan eindelijk worden opgesteld, om de ommegang door de binnenstad van Zwolle te lopen.
Het was onduidelijk wie waar moest staan, maar vooruit. Aangezien wij bij de laatste groep waren ingedeeld, zijn we maar helemaal achteraan gaan staan.
Vooraan liepen de mensen van de schutterij van Boxmeer, gevolgd door een bonte stoet van re-enactors en aanverwanten.
Het viel ons wel op dat het volledige koninklijke hof was leeggelopen, gezien de kleding die iedereen droeg. De rijkdom spatte er vanaf.
Met uitzondering dan van die twee dames die voor ons liepen in hun middeleeuwse kledij.
En ja, dan krijg je het, dat een gegoede stadsdame als Clothilde en een gegoede boerin als Mechteld voor lijfeigenen worden "uitgescholden"...

Pieter en Peter - what's in a name - hadden beiden hun "toetergereedschap" meegenomen, want bij een goede ommegang horen natuurlijk ook de klanken van de bedehoorn.
Veel mensen vonden dat geblaas op de hoorns wel aardig. In ieder geval gaf het een middeleeuwse sfeer aan het gebeuren.
En natuurlijk kon Peter het niet laten om overal te bedelen. En ja hoor, hij kreeg zelfs geld in zijn bedelnap.
En een vreemde vrucht die volgens de gever uit China kwam, een zogenaamde sinaasappel. Maar die kennen we niet, dus daar hebben we ons maar niet aan gewaagd.

Om half vier was er weer een ommegang.
In de tussentijd moesten we ons maar zien te vermaken. Dat hebben we gedaan in de taverne en in het museum.
Wel lastig voor Machtild, want die had haar 21ste eeuwse bril natuurlijk niet op. Dat is wel een aparte ervaring, een museum bekijken zonder glaasjes.
Na de tweede ommegang hebben we de maaltijd niet meer afgewacht.
We waren aan het eind van ons latijn, moe en nat en wilden zo snel mogelijk terug naar Hoogeveen.

naar boven

Luyden op pad

maandag 27 augustus 2007

Waren het nu werkbezoeken of heet zoiets nog ouderwets bedrijfsspionage?
Hoe dan ook, zaterdag 24 en zondag 25 augustus 2007 waren de Luyden aanwezig bij het Dikke Tinne Festival in Hattem en het Middeleeuwse feest in Ter Apel (foto).

In Hattem was vooral rond de kerk voor liefhebbers van geschiedenis en reenactment van alles te beleven. Daar zorgden Merrichje, Pieter en Peter de Pelgrim soms voor enige verwarring, want ze waren er wel en stonden nergens in een draaiboek.
Alle mogelijke tijden liepen rondom die kerk door elkaar heen, van middeleeuwen tot 19e eeuw, in een gezellige stamppot geschiedenis.
Voor de Luyden moet daar een uitdaging in zitten. Wie weet volgend jaar. Er werden contacten gelegd voor uitnodigingen naar Hoogeveen. Wie weet volgend jaar, bij de Stokleggingsdag.

Ter Apel was vooral middeleeuws, en in menig opzicht ten aanzien van reenactment professioneler dan de doorsnee Hattemer.
Hoe dan ook, voor een deel van de Luyden moet ook daar een uitdaging in zitten. Wie weet volgend jaar. Maar je kunt op maar een plek tegelijk zijn.
Wie weet wat we dus volgend jaar gaan doen......

naar boven

Marije gevonden en gebleven

maandag 27 augustus 2007

Bij de hagepreek in Schoonoord kwam Peter van Pesse, Pelgrim, Praotiesverkoper en Hagepreker, naar voren met een vondeling.
Inmiddels heeft het kind een naam gekregen: Marrije.
Ons Marrijgie is gebleven. Volledig gebakerd, strak in het linnen, zoals in de 17e eeuw gebruikelijk is.
Ons jongste lid is rustig, kan door dat bakeren geen kant op, en sabbelt op een knoop die waarschijnlijk volgens oud gebruik in geestrijk vocht gedoopt is.
Twee blauwe ogen vertederen wie naar haar kijkt, en verzekeren haar van een mooie toekomst. Als gebakerde baby. Mooi stil.
Tot bij de volgende gelegenheid waar een rustige baby nodig is.
Die speelt ze perfect.....

naar boven

Hagepreek in Schoonoord

maandag 23 juli 2007

Honderden jaren was het geleden, dat de hageprekers door het land trokken en hun boodschap in de landstaal onder het volk brachten.
Zondag 22 juli jl. leek het in Schoonoord weer realiteit van alledag. Hij kwam toen de kust veilig leek, en een 17e eeuwse landsknecht op zijn hoorn blies, uit het bos stappen met een baby op de arm. Had hij gevonden. Kinderen hebben iemand nodig om op terug te kunnen vallen. Wie wilde ervoor zorgen? Een groep grotere kinderen ontfermde zich over de in 17e eeuwse doeken gebakerde boreling. Het kindje was opvallend rustig. Zou dat dan toch door het sabbellapje komen?

Peter van Pesse nam zijn plaats in op het hunebed de Papeloze Kerk te Schoonoord.
Rondom het hunebed waren zo'n 175 mensen verzameld.
Een vier man sterke blazersgroep begeleidde de Drentse liederen. Sommigen waren speciaal voor deze dienst vertaald of helemaal nieuw gemaakt.
De hagepreek bij Schoonoord was dan ook niet puur bedoeld om alleen het verleden te doen herleven. Het was een vorm om een grondbeginsel van het christelijk geloof op een alternatieve manier naar voren te brengen. Waren de oorspronkelijke hagepreken vooral gericht tegen andere groepen mensen, bij deze konden ook de katholieken instemmend meedenken. Aan de hand van Kain en Abel werd uitleg gegeven over christelijke naastenliefde, aandacht voor elkaar, en een God die steeds met je meegaat. Ook al gaat er van alles fout, de weg terug, daar gaat het om, werd gezegd.

In de loop van de dienst kwam de baby, het "poppie", weer aan bod. Wat hebben kinderen nodig?
Inmiddels hadden de kinderen de baby al in de handen gedrukt van een van hun vaders, die erover vertelde.
Maar alles wat die kinderen nodig hebben, dat kost geld.
Er werd geld ingezameld voor een kinderproject in Afrika, waar de gezamenlijke kerken van Schoonoord zich voor inzetten.
Die organiseerden de dienst, samen met Die Luyden van 't Hooge Veene, een groep 17e eeuwse reenactors (brengers van levende geschiedenis) waar ook Peter van Pesse deel van uitmaakt.
Peter is Pelgrim, is altijd op reis, op zoek naar God, naar het Koninkrijk.... wie eigenlijk niet?
De hagepreek is tevens een van de activiteiten van de Schatten van het Sleenerzand. Pareltjes in het natuurgebied rondom Schoonoord.........

naar boven

Felicitaties aan de nieuwe burgemeester

donderdag 28 juni 2007

Geachte heer Snijders,
na alle enthousiaste felicitaties van de afgelopen week met uw benoeming als burgemeester van mijn voormalige gemeente kan ik natuurlijk niet achterblijven.
33 jaar heb ik Zuidwolde en Zuidwolder Hoogeveen mogen dienen en ik kan u vertellen dat het een bijzonder gebied is, ook al is het nu half bij Hoogeveen en half bij De Wolden.
Misschien kunnen we daar in de toekomst nog eens face to face over bomen, over hoe het was en hoe het worden kan.
Een zeer goede tijd toegewenst, en een toast op goede jaren!

Met vriendelijke groeten,
Lucas Steenbergen
schulte van Zuidwolde en Zuidwolder Hoogeveen

Waarop de nieuwbakken burgemeester reageerde:

Geachte heer Steenbergen,
dank voor uw felicitatie. Mooie foto heeft u bijgevoegd; indrukwekkend om te zien.
Ongetwijfeld zal ik u gaan ontmoeten.

Met hartelijke groet,
Peter Snijders

naar boven

Hagepreek in Schoonoord zondag 22 juli 2007

Woensdag 27 juni 2007
Na het succes van vorig jaar: Opnieuw hagepreek in Schoonoord

Zondag 22 juli a.s. is er om 19.00 uur een hagepreek, een openluchtdienst, op het hunebed te Schoonoord.
De "Papeloze Kerk", zoals het hunebed wel wordt genoemd, heeft sinds vorig jaar weer een voorganger.
Of is er dit jaar een ander? Het blijft afwachten, het blijven hagepreken, je weet het maar nooit.
Op en bij dit hunebed zijn in het verre verleden ook hagepreken gehouden.
Hagepreken zijn in de moderne vorm recreatieve openluchtdiensten waarin op een positieve manier algemene christelijke thema's worden uitgediept. Kortom, iedereen van alle gezindten is van harte welkom.
Dat verleden wordt echter niet vergeten. Op en rond het hunebed zult u mensen aantreffen, die zo 400 jaar geleden of langer nog hier ook hadden kunnen rondlopen.
Vraag ze gerust wie ze zijn, en ze zullen antwoorden vanuit hun rol. Levende geschiedenis, noemen we dat.
Wie van hen zal zich ontpoppen als voorganger? Je weet het maar nooit. Dat wordt om 19.00 uur wel duidelijk.
De dienst wordt gehouden in het Drents, zoals alle diensten toentertijd in de volkstaal werden gehouden.
Er is een liturgie aanwezig, er worden bekende liederen gezongen, en als u die voor u heeft, zingt u zo uit volle borst mee.
Publiek is van harte welkom vanaf 18.30 uur. En blijf ook gerust achteraf nog wat napraten.
Als u wilt zitten, neemt u dan zelf een kleed of een stoel mee? Wij bieden enkel de mooie natuur, zoals dat ook 400 jaar geleden al werd gedaan.

De hagepreek in Schoonoord wordt georganiseerd door de Hervormde en de Gereformeerde Kerk in samenwerking met "Die Luyden van 't Hooge Veene".
De bijeenkomsten werden opgestart als een van de activiteiten van "Schatten rondom het Slener Zand".
"Die Luyden van 't Hooge Veene" is een groep mensen die het verleden weer tot leven brengen. Ze kleden zich en gedragen zich zoals in vergane eeuwen het geval was.
Onder hen is ook een bevoegd voorganger, met een opleiding kerkgeschiedenis, wat hier prachtig uitkomt.
Maar u kunt dit jaar ook als publiek prachtig meedoen. U bent van harte welkom in uw gewone kleding. U bent echter ook van harte welkom in de kleding uit de tijd die u prettig vindt.
Geniet u van de kledij uit het begin van de 20e eeuw of de 19e eeuw? Gewoon aantrekken die avond.
Wilt u terug naar de 17e eeuw of de middeleeuwen, of hebt u kledij van een romein? Het maakt niet uit, gewoon aantrekken.
Al die mensen liepen ooit rondom het hunebed de Papeloze Kerk, en al die kledij kan ook bij de komende hagepreek.
Hebt u geen oude kledij, en zou u het wel leuk vinden om wat te dragen, neem dan gerust contact op met Jannie de Haan uit Schoonoord (0591-382049. Voor een kleine vergoeding hangt er van alles voor u klaar!

De hagepreek is gratis te bezoeken.
Een bijeenkomst als deze zou normaal heel wat moeten kosten, maar alle medewerkers doen het voor niets.
En dat met reden: er wordt gecollecteerd voor een goed doel, en dan moet er zo min mogelijk aan de strijkstok blijven hangen...........

Voor meer informatie over Schoonoord, Schatten rondom het Slener Zand, en alles wat u nog meer zou willen weten over deze prachtige omgeving: VVV Zweeloo 0591-372299.

Was getekend.......
Peter van Pesse
Hagepreker

naar boven

Eerste bewoners van Hoogeveen eindelijk bekend!

Zaterdag 16 juni 2007
Bewonerslijst aangeboden op 1e stokleggingsdag

De oudste geschiedenis van Hoogeveen en omstreken was lang vaag, en slechts beschreven in grove hoofdlijnen.
Wie er woonde, was amper of niet bekend. De registers waarin hun namen genoemd werden, in het archief van het Huis te Echten, werden amper of niet gelezen.
Zo kon het gebeuren dat een prachtige bron vergeten bleef liggen.
Uit die bron is momenteel een lijst gemaakt met het gros van de namen van manlijke inwoners van Hoogeveen, uit de eerste 25 jaar van het dorp.
Net zoals nu alle autobezitters van Hoogeveen gezien het frequente bekeuren voorkomen in de registers van parkeerbonnen en geflitste wagens, kwamen in de 17e eeuw alle manlijke bewoners voor in de registers van de goorspraken.
De goorspraken waren bijeenkomsten waarop iedereen werd aangegeven die wat verkeerd had gedaan en beboet diende te worden.
Een keer ruzie in de herberg was genoeg om een boete te krijgen. En die werden dan ook volop uitgedeeld.
De lijst met eerste inwoners van Hoogeveen is exclusief gepubliceerd op de website van Die Luyden van 't Hooge Veene.

De Luyden spelen als reenactmentgroep de wereld na van het 17e eeuwse Hoogeveen.
Zaterdag 16 juni presenteerden ze zich.
De dame met de heideborstels. De kamernymph. De herbergier. De schulte. En de landarbeider.
Willem, man van eenvoudige afkomst, liep rond in zijn tunica, zoals zijn voorouders eeuwenlang op het Drentse platteland de aarde bewerkten.
Zo gebeurde dat ook nog in de eerste helft van de 17e eeuw.
Per slot van rekening is de gemeente Hoogeveen van nu gegrond op oeroude gronden van de marken van Pesse, Steenbergen en Ten Arlo.
Een wijk als De Weide staat gewoon op weiland waar mensen als Willem al duizend jaar rondliepen.

Geen burgemeester, maar landarbeider Willem, fungeerde zaterdagmiddag als vertegenwoordiger van alle bewoners van Hoogeveen en omstreken.
Hij ontving exclusief de lijst met namen van voorouders, oftewel mensen uit zijn eigen tijd.
Zo werd de lijst symbolisch overhandigd aan de hele bevolking van het huidige Hoogeveen.

Die zaterdag werd de stok gelegd, een oud ritueel van grondoverdracht.
Er werd een goorspraak gehouden.
Het bezoek van het museum werd meegezogen in de tijd.
Het publiek werd geen publiek meer, maar deelnemers in straattheater, waarin scherp de lijnen werden neergezet, zoals die in het verleden verhuld op de achtergrond aanwezig waren.
Die Luyden zijn een groeigroep.
Wie zin heeft om een rol op zich te nemen, iemand van het oude Hoogeveen, kan zich melden bij het Museum de 5000 Morgen. Die Luyden zijn namelijk ook een werkgroep van het museum.
Iedereen die zin heeft in de oude kledij te lopen kan een plaatsje krijgen. Op de achtergrond, op de voorgrond, alles is mogelijk.
Maandagavond 25 juni vergaderen ze weer. Nieuwe plannen uitbroeden. U bent van harte welkom.
Wie zit er in u? Een ondernemer? Een veenbaas? Een veenarbeider? Een verlaatsman? De schoolmeester van het dorp, die ook grafdelver was?
U zegt het maar.....

naar boven

Bierproeverij: 17e eeuws bier op Stokleggingsdag

Maandag 11 juni 2007

Hij staat erbij alsof hij nooit anders heeft gedaan, Pieter Lacourt, herbergier in de herberg van de Van Echtens.
Toen in 1641 de westkant van de huidige Hoofdstraat verdeeld was heeft Roelof van Echten daar een grote herberg gesticht, waar tevens de publieke dames van het toenmalige Hoogeveen onderdak vonden.
Pieter Lacourt werd daar de man die de pollepel zwaaide.
Zaterdag 16 juni a.s. is Pieter terug, met zijn bier. Het 17e eeuwse Drentse bier had een eigen smaak.
Die Luyden van 't Hooge Veene werken samen met een brouwer, een nazaat van de 17e eeuwse Hoogeveense brouwers.
Deze brouwer brouwt weer bier van zijn voorouders en Pieter laat het proeven.
Hoe het smaakt? Kom a.s. zaterdag naar het museum en we zullen zien. Pardon, proeven.

naar boven

16 juni Stokleggingsdag in Hoogeveen

Donderdag 21 mei 2007
16 juni a.s. 1e stokleggingsdag

Het Museum de 5000 Morgen organiseert voor zaterdag 16 juni a.s. een stokleggingsdag.
Een stoklegging is een oud gebruik, waarbij onroerend goed wordt overgedragen.
In aanwezigheid van getuigen en onder leiding van een schout legt de verkoper een stok, die door de koper wordt opgenomen. Deze vorm van overdracht, of het 'vergeten' daarvan, bepaalde in de 17e eeuw het ontstaan van Hoogeveen.
Natuurlijk is er die dag veel meer te doen.
Gekleed in authentieke dracht zijn de 17e eeuwse bewoners van het Hooge Veen weer aanwezig. Ze nemen u helemaal mee in hun tijd.
Er wordt zelfs een goorspraak nagespeeld. Dat was een bijeenkomst waarop de bevolking aangifte kon doen van wat er allemaal was misgelopen in de Hoogeveense samenleving. Leer uw voorouders kennen zoals u ze nog nooit hebt gekend!
Dit alles wordt omlijst door passende activiteiten, waaronder een presentatie van de iemkervereniging.
Het programma loopt de hele middag, van 13.00-17.00 uur. Wie echter de hoogtepunten wil meemaken wordt verzocht om 15.30 aanwezig te zijn bij het museum, Hoofdstraat 9, te Hoogeveen .

naar boven

De Luyden en het Orakel van Nehalennia

Zaterdag 26 mei 2007
Werkbezoek 17e eeuwse dag van het Archeon

Het klinkt als een spannend boek, maar het was het werkbezoek van Die Luyden van 't Hooge Veene aan het Archeon.
Het Archeon had een 17e eeuws weekend, en ja, dat is genieten voor dat 17e eeuwse volk uit Hoogeveen.
Wat doe je dan?
Je gaat naar de Romeinen! Niet zo 17e eeuws, maar wel héééél interessant. Bij de tempel van Nehalennia werd het orakel bezocht.
Vraag maar, vraag maar, laat het orakel je vragen beantwoorden.
Hoe gaat het met Die Luyden? Hoeveel leden krijgen we?
Een doos met houten plaatjes werd geschud, pak er maar een uit.
Ja, Ja, kijk maar eens in de lucht, misschien zeggen de vogels het, zei Albert. Er werd geteld. Er werden op een gegeven moment 15 leden geteld. Toen was het beeld weg voor de priesteres.
Maar weer terug naar de houtjes. "De Luyden gaan meedoen aan een film uit Hollywood. Ze worden beroemd. Ze krijgen 528 leden".
Sommige mensen hoorden zelfs 628. Het konden er ook 500 zijn, dachten anderen te herinneren.
Nou, voor we ze zien vliegen houden we ons eerst maar aan de vogeltjes.
Met 15 mensen zouden we al blij zijn, dus ons doel is al voor een derde gehaald.

Of we ook nog een offer hadden voor de godin. Waar we Nehalennia blij mee konden maken.
Nou, die heeft het geweten. Die hebben we een folder van Die Luyden geofferd met de woorden erbij dat ze een gratis lidmaatschap aangeboden krijgt.
Als u dus dit jaar nog eens wat schimmigs ziet passeren, dan zou dat een van de nieuwe leden van Die Luyden kunnen zijn.........

naar boven

Levende geschiedenisgroep uit Hoogeveen heeft eigen website

Woensdag 16 mei 2007
Website voor "Die Luyden"!

Ze leven dan wel allemaal in de 17e eeuw, als ze de 21e-eeuwse kleding verwisselen voor de outfits en de persoonlijkheden van 4 eeuwen daarvoor, maar ze zijn zeker van deze tijd.
Die Luyden van 't Hooge Veene hebben dan ook een eigen website geopend, waarop ze zichzelf presenteren.
Zoekt u nog heideboenders? Willen heren of dames kennismaken met een kamernymf? Even een biertje halen in de eerste herberg van Hoogeveen? Of zoekt u iemand om op een oorspronkelijke manier huis- of grondoverdrachten te regelen? Al eens kennisgemaakt met een landarbeider van 4 eeuwen terug? Zoekt de gemeente De Wolden een nieuwe burgemeester, en wil ze nog goede raad van hun vroegere schulte? Zo kunnen we nog wel even doorgaan.
De toegang is verzekerd via: http://www.dieluydenvanthoogeveene.nl

Die Luyden van 't Hooge Veene is een werkgroep van het Museum de 5000 Morgen te Hoogeveen.
Het Museum de 5000 Morgen is een wetenschappelijk onderzoeks- en kenniscentrum op het gebied van de geschiedenis en de cultuur van Hoogeveen en omstreken.
Het museum verzorgt regelmatig nieuwe tentoonstellingen, presentaties en publicaties, en adviseert derden bij soortgelijke activiteiten.
De Luyden en het museum zijn bereikbaar via het adres: Hoofdstraat 9, 7902 EA Hoogeveen,Tel : 0528 231530.

naar boven

Springlevend verleden tijdens museumweekend

Maandag 16 April 2007:
"Die Luyden", springlevend verleden!

Daar staat ze dan, de middeleeuwse dame. De boerenvrouw uit Ruinen, van goede huize, of de Kamper nicht van die ene boer uit Pesse. Vrouwen als haar liepen er meer rond in en rond het gebied van Middeleeuws Hoogeveen.
Middeleeuws Hoogeveen? Was de plaats dan niet jonger? Steeds meer wordt duidelijker dat de geschiedenis van de bewoning van de huidige gemeente Hoogeveen veel verder terug gaat dan ooit werd aangenomen. Door de gemeentelijke herindelingen kwam er steeds meer 'oud' gebied bij.
"Die Luyden van het Hooge Veene" zijn een groepje enthousiastelingen die deze mensen weer tot leven proberen te roepen. Wie mee wil doen aan "Die Luyden" werkt toe naar een 17e eeuws type dat hij/zij neer zal zetten. Daarnaast kan iemand uit een totaal andere tijd gekozen worden. Zo zijn "Die Luyden" uiteindelijk in staat om de hele breedte van Hoogeveens geschiedenis springlevend onder het publiek te brengen.
Afgelopen weekend waren ze aanwezig in het Museum de 5000 Morgen, tijdens het museumweekend. Achter de schermen wordt gewerkt aan een stokleggingsdag. Wie geinteresseerd is in "Living History", levende geschiedenis, het opnieuw tot leven brengen van personen uit het verleden van Hoogeveen en omstreken, kan gerust eens contact opnemen met het Museum de 5000 Morgen. Die ene rol, die u altijd al zo graag wilde spelen, wie weet kan dat bij "Die Luyden".......

naar boven

Museumweekend 14 en 15 april 2007

Woensdag 11 april 2007:
Gratis naar het Museum de 5000 Morgen

Het Museum de 5000 Morgen te Hoogeveen nodigt de hele bevolking van Hoogeveen en omstreken uit om langs te komen, in het komende museumweekend, 14 en 15 april a.s.
Het thema van dat weekend is "De kunst van het waarnemen".
Musea zijn bij uitstek plekken waar je op een bijzondere manier verrast kan worden. Een bezoeker kijkt en leest in musea, maar kijken is iets anders dan zien. Ervaar met eigen ogen objecten in musea! Kijk en leer te zien, ruik en proef, voel en luister; musea zijn van alle markten thuis! Leer die dingen zien, waaraan je anders misschien voorbij loopt! We lezen het in de landelijke publiciteit rondom dit museumweekend, en het zal concreet worden in ons eigen Hoogeveense museum. Een museum dat vorm probeert te geven aan de cultuur en de geschiedenis van Hoogeveen en omstreken.
Het Museum de 5000 Morgen heeft speciaal voor dit weekend een kijkwijzer geschreven, aan de hand waarvan het publiek op een toegankelijke manier enkele bijzondere kunstvoorwerpen en objecten kan bekijken.
Op zaterdag 14 april is er tevens bezoek van enkele 17e eeuwse Hoogeveners. De "Luyden van 't Hooge Veene" zijn enkele mensen die levende geschiedenis brengen. Er wordt een persoon neergezet, die eruit ziet, en die met de mensen in gesprek is, alsof hij/zij zo met een tijdmachine is overgezet in het heden.
Merrighje Jans is kamernimf. Wat dat is zal ze zelf wel uitleggen. Ze vertelt over het dagelijks leven uit de tijd dat Hoogeveen is ontstaan, alsof ze er zelf bij is geweest.
Lucas Steenbergen (1600-1663) was er zeker bij. Hij was de eerste schulte van het Hoogeveen en hij zal zaterdag 14 april opnieuw zitting houden. Net zoals hij dat 350 jaar geleden ook deed. Een schulte was burgemeester, notaris, politieman en belastingontvanger tegelijk. Kortom, hij heeft heel wat te vertellen.
Moet u binnenkort nog grond verkopen, of krijgt u een huis beschreven? Wel eens van stoklegging gehoord? Gewoon eens willen bijpraten over wat er allemaal gebeurde rondom het ontstaan van Hoogeveen?
Zaterdag 14 april, van 14.30 tot 17.00 uur krijgt u de kans om die mensen te ontmoeten die er alles van weten.
Het Museum de 5000 Morgen is zowel die zaterdag als zondag 15 april geopend van 13.00 tot 17.00 uur.
De toegang is dat weekend gratis.

naar boven

Kleintje kunst en museum in kerstsfeer

Woensdag 13 december 2006:
Bijzondere kerst in Hoogeveen: Kleintje Kunst en Super Sfeervol Museum

Donderdag 21 december a.s. is het genieten voor de liefhebber van kunst en cultuur, op het eind van de Hoofdstraat te Hoogeveen.
Het Museum de 5000 Morgen en enkele galerieen bieden het publiek een prachtig programma waarin kunst en cultuur elkaar afwisselen, en men de kans krijgt om Hoogeveen van zijn meest creatieve zijde te zien.
In het Museum zelf is een overzichtstentoonstelling te zien van het werk van Gerard van der Weerd en in het museumcafé exposeert Erika Meershoek. Overigens zijn deze kunstenaars nog de hele winter in het museum te zien.
Speciaal op deze avond vinden we in het museum een tingieter, een demonstratie kantklossen, kerstverhalen, het hele museum is in kerstsfeer gebracht, en voor het eerst krijgt u de gelegenheid om de Hoogeveners van de 17e eeuw in levende lijve te zien!
"Die luyden van 't Hooge Veene" is een groep mensen die levende geschiedenis brengt. Wie u allemaal kunt ontmoeten is nog onzeker, je weet maar nooit als het verleden herleven gaat, maar zeker is dat Merrighje Jans uit de herberg van Pieter La Court en schulte Lucas Steenbergen aanwezig zullen zijn.
In de buurt zijn die avond open bijvoorbeeld Galerie Grand Art (Hoofdstraat 26) met werk van Delia Bremer en Jerry Bisschop, en de galerie van Pieter Hoogerwerf, in Advocatenkantoor Hoogerwerf (Brinkstraat 32).
Kleintje Kunst wil de mensen op het eind van het jaar nog eens een leuke avond bezorgen.
Vorig jaar startte het Museum alleen met een avondopenstelling, en trok volop bekijks. Nu hebben op loopafstand derden aansluiting gevonden. Wie zelf ook nog mee wil doen, kan zich aanmelden bij het Museum de 5000 Morgen (Marga Zwiggelaar), waarna gekeken kan worden of het passend is in de opzet en goed af te lopen is.
Om niets te missen doet u als publiek er goed aan om te starten bij het Museum. Daar zal op de avond zelf alle informatie voor handen zijn aan de hand waarvan u langs de andere deelnemers kunt wandelen. U bent welkom vanaf 19.00 uur.

naar boven

Verhalenverteller bij Speel-O-Theek Hoogeveen

Zondag 10 December 2006:
Verhalenverteller bij Speel-O-Theek Hoogeveen

Op 22 december is er een speciale avond in de Speel-o-theek aan het Beukemaplein. Die avond komt er een verhalenverteller uit een andere tijd bij de Speel-o-theek langs.
Hij is verkleed, zoals vroeger er veel meer mensen bijliepen. En toch is het wat speciaals. Hij gaat zoals toentertijd mensen de hele wereld afliepen.
Dat waren de mensen die wat te vertellen hadden, en dat heeft hij ook die avond. Hij heeft een grote hoorn bij zich, waarop hij blaast omdat het midwinter is.
Hij zal een prachtig verhaal vertellen, dat begint om 19.00 uur, en wie weet lukt het je ook nog om die avond op een van zijn hoorns te blazen. De speel-o-theek heeft een mooie collectie verkleedkleren. Als je die verhalenverteller ziet, wil je zelf ook wel mooi rondlopen. (zie voor foto's: Peter van Pesse)

naar boven


facebook die luyden